Spansk Stil

Afmeld nyheder
2. halvår 2008

Spanien

English Espana

(C) Copyright 2007 - alle rettigheder forbeholdes
Luc Donckerwolke er ny chefdesigner hos SEAT. Med en fortid hos Lamborghini er Luc manden bag den nye SEAT Ibiza.
Spansk Stil
Han er ekstremt visionær og god til at sætte streger. De fleste af os er jo stadig på 5-års-stadiet og kan til nød tegne en lille tændstikmand, men Luc er altså nået lidt længere eller... en hel del længere, fortæller Henrik Blom, direktør for SEAT Danmark.

Manden med det sære efternavn er belgier og startede hos SEAT for tre år siden. Han var tidligere designer hos Audi, Peugeot, Skoda og Lamborghini og er en alsidig mand. Han tegner biler og vinder priser for dem, men han interesserer sig også for racerløb, gamle biler, fremmede kulturer og sprog, og selv i sin fritid er han næsten irriterende talentfuld. Den 43-årige designer taler italiensk, fransk, spansk, engelsk, tysk, flamsk og swahili.

Ibiza er Donckerwolkes baby
I sommer blev pressen inviteret til den spanske ferieø Ibiza for at prøvekøre Donckerwolkes nye baby. Topchef, Erich Schmitt, har personligt fulgt femdørs-Ibizaen fra start til slut. Han mødte - efter eget udsagn - slavisk op i udviklingsafdelingen hver morgen kl. 7.30 for at høre, hvordan det gik. Måske ikke enhver medarbejders yndlingsstart på dagen, men det har efter alt at dømme givet resultater.

I hvert fald konkurrerede den med 28 andre biler om prisen som Årets Bil 2009. De danske journalister, der prøvede bilen på Ibiza, kvitterede også næsten udelukkende med roser til den nye SEAT, der er propfyldt med airbags, store vinduer og et stort bagagerum. Et af de eneste kritikpunkter var, at man ikke kan have alt for højt hår på bagsædet. Det er prisen for det sportsagtige look.



Billig og fræk
Spansk-baserede SEAT har kun været på banen i 60 år, men bilproducenten har allerede bidt sig godt fast i verdensmarkedet og leverer til 70 lande. I Danmark er der 28.000 af slagsen på vejene, men SEAT har også altid haft nogle af de tunge drenge med på sidelinjen.

Det startede med et samarbejde mellem den spanske stat og italienske FIAT. Senere overtog Volkswagen - og dermed også Audi.

Mantraet er, at det er okay at være lidt fræk og lækker, så længe indmaden er klar til kamp. Med andre ord: den sporty indpakning er spansk, men lige under motorhjelmen ligger den pålidelige og praktiske tysker fra Volkswagen trofast og venter.

"Danskerne er vilde med designet, køreegenskaberne og det lave støjniveau. Det er de stramme, sporty linier og hele interiøret, der gør, at den nye Ibiza er så populær. Og så kører dieseludgaven 19 kilometer på literen. Til foråret kommer der en mere sports-agtig tredørs version, som kører 27 kilometer på literen, og det har jo også klart en økonomisk fordel" fortæller Henrik Blom.

Spansk passion og tysk pålidelighed
Ja, vi danskere forbinder jo normalt tysk med noget kedeligt og regelret, men kvalitet er altså ikke kedelig. Det har vi bevist, og alle har taget rigtig godt imod vores nye SEAT Ibiza, fortæller Henrik Blom, direktør for SEAT i Danmark.
Den nye Ibiza blev officielt lanceret i starten af september, og i løbet af de første to dage kom der 5000 besøgende, og 1000 danskere var ude og prøvekøre den lille spanske tysker.

"Den første uge solgte vi 200, og det er altså et rigtig godt resultat for et lille mærke som SEAT. Det er næsten en rekord og især for en bil, der bliver lanceret om efteråret.

Privatkunder køber mest i foråret - nok noget med, at de vasker bil i forårssolen og får øje på, hvor gammel og rusten den gamle bil er" forklarer direktøren.



Din vurdering

(1 stemme)



0 kommentar
Læs også





Henrik Blom, direktør for SEAT i Danmark
Henrik Blom, direktør for SEAT i Danmark

Kommentarer




Navn:


Kommentar:


E-mail (vises ikke):



Udfyld venligst sikkerhedskoden