Spansk Stil

Afmeld nyheder
2. kvartal 2008

Spanien

English Espana

(C) Copyright 2007 - alle rettigheder forbeholdes
« Forrige side Næste side »

Fortryllede ansigter med vidt udspilede øjne kører forbi i lind strøm
Spansk Stil - 2. kvt. 2008
Turistkøerne slanger sig vej frem til indgangen, mens parken og fortovet overfor er fyldt til bristepunktet med besøgende, der forsøger at få plads til deres kameraer henover hovederne på hinanden. Vi står foran Spaniens mest besøgte monument: Barcelonas vartegn ’La Sagrada Familia’.

Et ærefrygtindgydende syn med en lige så ærefrygtindgydende fortid...

La Sagrada Familia (Den Hellige Familie) er meget mere end et enormt og underfundigt monument. Den er også historien om arkitekten Gaudís tumulte liv.
Om hvordan denne - én af verdens største arkitekter - afvises fra arkitektskolen, om hans rutchen mellem overklassen og vagabonderne og om hans tragiske død.
Sagrada Familia tager os endvidere med på eventyrrejse med dansk kongebesøg, bombning og katalansk lidenskab.


Suget ind i kirken
Som den lille tændstiksmand, jeg er i forhold til dette enorme monument, bliver jeg suget ind af kirkens tyngdekraft. Den diagonale facade med de mange helgener og figurer er som kirkens åbne gab, mens de himmelhøje tårne læner sig faretruende ind over mig og de hundredevis af andre besøgende. Netop det at stå i kø er en del af oplevelsen ved at besøge “Den Hellige Familie”, hvor facaderne fortæller historier via deres utallige figurer. Figurerne og den lidt surrealistiske udsmykning, som jeg har stået og betragtet udenfor, fortsætter i kirkens interiør. Figurerne gengiver episoder i Jesus og Jomfru Marias liv.
Med disse på nethinderne tager jeg himmelelevatoren op i et af tårnene, hvor jeg træder ud, og foran mig har jeg en panoramaudsigt af format over den store by.
Inde i selve kirken udstilles Gaudís oprindelige skitser og modeller. Der er endvidere præsentationer, der viser hvordan geniet regnede sig frem til sine konstruktioner.


Gaudí afvises fra arkitektskolen
Som 19-årig søger Antonio Gaudí Cornet ind på arkitektskolen. I første forsøg får han afslag, men til den spanske kulturarvs glæde blev han efterfølgende optaget.
Barcelona er i rivende udvikling og firdobler sit befolkningstal på rekordtid.

Dette kommer den nyudklækkede arkitekt - Gaudí - til gode. Han får tildelt stadigt mere bestillingsarbejde, og hans første store opgave bliver boliger til fabriksarbejdere, som ender med at blive til en kiosk og en fabrikshal. 

Fortryllede ansigter med vidt udspilede øjne kører forbi i lind strøm


I 1883 har Antonio Gaudí banet sig vej ind i Barcelonas øverste sociale lag i en alder af kun 31 år. Han udnævnes som ny arkitekt på Sagrada Familia og overtager ledelsen af projektet.

Den unge arkitekt gør sin indtræden med at tilintetgøre alle de oprindelige planer om en traditionel kirke. Gaudís berømte pennestrøg får verden til at se, at naturen kan afspejles i arkitekturen. Naturelskeren og arkitekten forenes i den unge, ambitiøse Gaudí og al fremtidig udvikling på kirken foregår i henhold til naturens love. Sagrada Familia skabes i natursten uden én eneste ret linie eller vinkel.


Rundetårn 5 gange
Gaudí afspejler fødslen, døden og Jesus’ genopstanden via katedralens facader. Han vil bygge tolv tårne, som skal repræsentere apostlene samt fire tårne for evangelisterne. Tårnene skal være mellem 90 og 120 meter i højden. To andre tårne skal repræsentere Jesus og Jomfru Maria. Her vil “Jesus” opnå en højde på 170 meter (5 gange Rundetårns højde).

I 1910 bliver Gaudí offer for Malta-feberen og skriver sit første testamente. Til trods for hans svækkede tilstand formår han at designe den voldsomme facade “La Pasión”. La Pasión repræsenterer Jesus´ lidenskab og død. Facaden består af geometriske former med kold og nøgen udsmykning og står i sin voldsomme helhed støttet af de store knogler. Knoglerne bryder billedet med deres diagonale snit og udgør facadens støttepiller.
La Pasión er i sandhed lidenskabelig.

Sagrada Familias eneste økonomiske indtægtskilde er, som i dag, borgernes frivillighed og private donatorer. Projektets økonomiske knibe er til fare for dets videre opførsel. Dette vil Gaudí ikke tillade.
Den viljestærke arkitekt nægter at lade sig slå ud, og for at spare penge flytter han selv ind i kirken.
På gader og stræder ser man den ihærdige arkitekt med indsamlingsbøsse, kæmpende for sin Hellige Families overlevelse.

Alligevel skulle han omkomme på tragisk vis. I 1926 da Gaudí runder de 74 år, bliver han kørt ned af en sporvogn. Mens han ligger såret og nær døden på gaden forveksler de omkringgående ham med en vagabond, og han indlægges på de fattiges hospital. Da de opdager hvem han er, nægter han at lade sig flytte til et bedre hospital. Gaudí dør på hospitalet, uden at have færdiggjort kirken, og han nåede kun at se ét tårn færdigt.


Danske stimuli og bomber
Først da Barcelona får besøg af den danske Kong Christian 10. i 1929, færdiggøres tårnene på “fachada del Nacimiento” - fødsels-facaden. De skulle vises frem for en konge. I 1936 under den spanske borgerkrig, bombes kirken og de få materialer Gaudí efterlod sig går bogstaveligt talt op i røg.

Det var først under Francos diktatur i 1940 at restaureringen blev genoptaget af arkitekten Francesc Quintana. Med resterne af Gaudís tegninger og modeller gendannes geniets planer. Projektets fremgang går trægt, men dog konstant. 

I dag består Sagrada Familia af 8 af Gaudís i alt 18 planlagte tårne og de mest vovede påstande går på, at kirken skulle kunne stå færdig omkring år 2040.

Siden Gaudís død har der hærsket stor splid omkring den videre udvikling af de katalanske borgeres hellige familie.
Mange er endog af den holdning, at kirken bør bestå ufuldendt til ære og respekt for Gaudí.

Alligevel er klimaks for den Hellige Families modning nær. Inden for nærmeste fremtid, når kirkehuset står klart, kan det centrale og højeste tårn (Jesus-tårnet) opføres og arbejde sig op mod Kataloniens himmel.

Først da, når den al mægtige Jesus når til himmels og her værger for sine apostle, vil den Hellige Families liv forenes med himlen. Og først da kan vi skabe os en idé om Gaudís storslåede visioner.


Fotos: © Temple Sagrada Familia



La Sagrada Familia har været under opførelse i over 100 år

 


Din vurdering

(22 stemmer)



11 kommentarer
Læs også






Facaden illustrerer fortællinger fra biblen
Facaden illustrerer fortællinger fra biblen

Kommentarer

Eva Isaksen
Vildt flot skrevet! Mange er meget glad for at se en side der endelig beskriver Sagrada Família og Gaudí på dansk! Du har været en stor hjælp til mit skolepostjek!:) Godt arbejde!


kiraraider
vis man ikke forstår skønheden i alt også i sådan en bygning skulle man ikke kommenter det. den bygning er fantastiske også selv om den kan være anderledes
wiki kopi !
hvorfor er halvdelen kopieret fra wiki ??
T
Den er et konstruktivt og æstetisk mesterværk. Tårnenes form er statisk nødvendige for, at de kunne bygges så høje (deres form er bestemt af belastningen), alle detaljer er beregnet matematisk (det er ikke unødvendigt pynt, men har konstruktive egenskaber), lyset indeni er overjordisk og noget af det smukkeste, man kan se i moderne kirkearkitektur, og de bibelske skulpturer er bevægende. Gaudi var mere optaget af gotikken end art nouveau - men hans hovedinspiration var naturen og dens konstruktive principper! Som er oganiske, men naturligvis virker!
b
Nygotikkens sidste suk. Et meget langtrukkent suk, må man sige. Med sin skæve sammenblanding af jugendstil og nygotik og sine cigarformede tårne vel den grimmeste bygning i europa. Og så i den størrelse....
james
wonderfull
o christiansen
En imponerende arkitekt
Anette
Pragtfuldt!
Mike
Hey jeg er lille!
Kerstine Rye Hintze
Aj mand, tag jer dog sammen tabere !

« Forrige side Næste side »

Navn:


Kommentar:


E-mail (vises ikke):



Udfyld venligst sikkerhedskoden



Lej Feriebolig i Spanien

Video om Spanien - spanskstil channel