Spansk Stil

Afmeld nyheder
2. kvartal 2008

Spanien

English Espana

(C) Copyright 2007 - alle rettigheder forbeholdes
Med over 1000 butikker er spanske Mango en dundrende succes. Mango er Spaniens næststørste eksportør inden for tekstil, men er måske mest kendt for sine hotte modeller. Virksomheden drives hovedsageligt af kvinder og har det i øvrigt svært med os danskere…
Spansk Stil - 2. kvt. 2008
6500 ansatte, mere end 1000 butikker i 89 lande, hovedsæde i Barcelona på 150.000 m2, med et konstant stigende salg og resultat siden firmaet startede.
Det lyder som en lyserød succeshistorie, og det er det også – i mere end én forstand. Den multinationale tøjgigant designer, producerer og markedsfører tøj og tilbehør til kvinder verden over.


World wide
Mango er banebrydende for det moderne Spaniens virksomhedsliv. I en alder af 24 år tegnede firmaet sig for en omsætning på 1.257 milliarder euro i 2006. 76% af omsætningen stammer fra eksportmarkederne, hvor giganten via sit franchise-koncept senest har banet sig vej til Kina, Italien og Australien.


I november 2007 stod New York for tur.
Her åbnede de butikken i hjertet af Soho. Mango er måske en nyhed for New Yorkerne, men USA har for længst stiftet bekendtskab med den spanske kæde via deres butikker på prominente adresser i San Francisco og Miami.


Succesfaktorer 
“Menneskene i firmaet er det vigtigste”, bliver vi påmindet om her på tøjgigantens hovedsæde i Barcelona, hvor de 1650 af firmaets ansatte arbejder til dagligt.


Deres tre overordnede succesfaktorer er: Konceptet, menneskene og logistiksystemet.

1) Konceptet
Som Mango selv udtrykker det, skabes deres koncept via en alliance mellem deres eget designede produkt, kvalitet og brand image. “At beklæde den moderne storbykvinde og imødekomme hendes daglige behov”, er firmaets mål på samtlige af deres markeder verden over. Et mål, som er grundlæggende for firmaets succes.

2) Menneskene
Menneskene bag Mango er firmaets værdigrundlag. Firmaet understreger, at det er en stor styrke at have fuld tillid til det enkelte team, som består af motiverede, fleksible og innovative medarbejdere, der alle kan tilpasse sig konstante ændringer, og som kan bidrage til opnåelse af firmaets mål: “at få Mango frem til det størst mulige antal kvinder”.

3) Logistikken
Mango har fra første færd haft sit eget logistiksystem. Det moderne og højteknologiske system muliggør distributionen af 30.000 klædestykker i timen. For at opnå optimal implementering af systemet tilbyder Mango ’salg-eller-retur’ til alle deres franchise-butikker. ”SLM” (Sistema Logística de Mango) - deres kære logistiksystems kælenavn - er baseret på tempo, information og teknologi.


Mennesket
– og mange unge kvinder
Den entusiastiske besætning består af 85% kvinder med en gennemsnitlig alder på 28 år. På trods af den buldrende vækst, er den oprindelige og dynamiske firmaånd stadig intakt, fastslår Mango.
Ingen, der arbejder for Mango – end ikke ejeren – taler i ”De-person”, som ellers endnu er det gængse i Spanien. Og alle er, til hver en tid, let tilgængelige.

Firma-kulturen er bygget omkring menneskelige relationer, teamwork samt evne og villighed til konstant indlæring.
Mango beskriver, at ”dette er årsagen til at firmaet ofte beskrives som et “menneskets firma”, der kombinerer stærk international vækst med nær familie-atmosfære”.


Topmodeller
Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Christy Turlington, Eva Herzigova og Milla Jovovich er nogle af dem, der har poseret for Mangos kameraer.

Firmaet har altid lagt stor vægt på at arbejde med de største modeller, da de udgør firmaets image.

Mangos reklamer udsmykkedes i efterårs- og vintersæsonen 2007/08 af den spanske Hollywoodstjerne Penélope Cruz og hendes søster. Mango har indgået et nyt koncept med de to smukke søstre, hvor de to piger har designet deres egen tøjserie for firmaet.






Historien
Den første butik blev åbnet i 1984 på Paseo de Gracia i Barcelona. Inden for ét år åbnede yderligere 4 butikker i Barcelona og fra dette øjeblik, og i takt med åbningen af butikken i Valencia, havde ekspansionen taget fat på det hjemlige marked.

Det, der som udgangspunkt var et lille team, begyndte at vokse. I 1988 havde kæden nu 13 butikker, og behovet for et bedre lager- og distributionssystem var åbenlyst. Produktionssystemer med just-in-time filosofi blev i denne periode udviklet, og koncepterne for produkt, butik, interiør, kvalitet, pris, brand og image blev defineret.

Ligeledes tæller selskabet mere end 100 specialister blandt andet indretningsarkitekter, arkitekter, ingeniører og industrielle designere. Alle varetager de funktioner, som sættes i højsædet ved implementeringen af hver eneste Mango-butik.

I 1992 stod Mango over for åbningen af sin butik nr. 99 i Spanien. Fra dette øjeblik, og med åbningen af to butikker i Portugal, begyndte kæden sin ekspansion på det internationale marked.
Mangos vilje og engagement for at blive førende på det konkurrencemæssigt hårdt pressede hjemmemarked, har været nøglen til deres succes på eksportmarkederne.
I 1997 oversteg volumen af den internationale handel den hjemlige.


Mango i Danmark
Mangoen har nu haft vanskeligheder med at finde grobund i den danske muld. Eller rettere anvender man måske spansk gødning til dansk jord og hviler sig i en forventning til, at firmaets image fra de øvrige verdensmarkeder ligger den danske forbruger på sinde. I hvert fald er det gået trægere end forventet med Mango i Danmark.

Den første Mango-butik i Danmark åbnede på Fisketorvet i 2000 og siden er der kommet en enkelt efterfølger.

Din vurdering

(4 stemmer)


Læs også




Marina Perez på podiet for Mango
Marina Perez på podiet for Mango


Video om Spanien - spanskstil channel